Leergang non-formeel leren

Een beetje in het wilde weg leren, werkt dat?


Ja, dat werkt. Mensen die bij Huis voor Taal binnenlopen, komen met een bonte verzameling leervragen binnen. Elke vraag is goed; er ligt geen kant-en-klaar aanbod te wachten. De deelnemers leren al doende hoe ze met hun buurvrouw Nederlands praten of een gesprek durven voeren met de huisarts. Belangrijk is dat ze iets leren waar ze behoefte aan hebben en dat ze het ter plekke oefenen. 


Laat je meerwaarde zien als bibliotheek


Dit behoeftegestuurd-leren-door-te-doen is steeds belangrijker in de maatschappij. Een leven lang ontwikkelen is zeker nu door Corona nog meer in de schijnwerpers komen staan. En bibliotheken krijgen een steeds grotere rol hierin. Reden te meer om alle kennis en kunde over het non-formeel-leren binnen het Huis voor Taal bij elkaar te verzamelen en in een overzichtelijke leergang te gieten. 

Hoe gaan we hierin te werk?


Samen met Stieneke Eising van Forte Fiante gaan ik dit jaar deze leergang ontwikkelen. We gaan hierover in gesprek met medewerkers en management van Huis voor Taal, FlevoMeer Bibliotheek en De Nieuwe Bibliotheek.

  • Wat kenmerkt de werkwijze binnen Huis voor Taal
  • Hoe organiseer je zo’n open leerproces
  • Hoe past deze werkwijze binnen de bibliotheekorganisatie?


We zoeken docenten en experts erbij die kennis en vaardigheden overbrengen aan medewerkers van Huis voor Taal en het Taalhuis. De eerste groep medewerkers kan in het najaar 2021 de eerste pilot leergang volgen. 



Share by: