Leren wat je wilt-Foodvalley 2023



Leren wat je wilt- Foodvalley

2023




HOE BEREIK JE LAAGGELETTERDEN?


Hoe kunnen we daarbij gedragsbeïnvloeding en design thinking gebruiken?


Hoe krijg je iemand zover dat ze iets kopen of zich ergens voor aanmelden waarvan ze rationeel denken dat ze het niet nodig hebben? Marketeers zijn hier een kei in en maken hierbij gebruik van gedragsbeïnvloedende technieken. Kijk bijvoorbeeld naar hoe ze ons weten te verleiden tot het kopen van een simpel waterflesje zoals de Dopper. Zij maken handig gebruik van het feit dat Nederlanders graag milieubewust over willen komen. Deze drinkfles straalt ‘groen’ uit omdat we minder plastic flessen zouden weggooien. Door een Dopper te kopen laat je zien: ik vind het milieu superbelangrijk. 


Wat kunnen we van deze technieken inzetten om onze doelgroep beter te bereiken? In dit project zijn we de wijk ingegaan in de gemeente Ede. Om daar een goed functionerend eco-systeem te ontdekken waar kwetsbare inwoners wel deelnemen aan activiteiten. Van de ervaringen die we opdeden in dit project, maakten we een handboek met 5 praktische stappen. Zodat je ook dichter bij je doelgroep komt.


Dit is een samenwerkings project met gemeenten Barneveld, Ede en Scherpenzeel en bibliotheken. Daarnaast brengen de volgende organisaties expertise in: Rijnbrink (Mosaic), Behavioural Insights (gedragsbeinvloeding), Muzus (Service Design bureau) en Sociale Innovatie Studio (Beleid door de ogen van de klant).


0PDRACHTGEVER


Gemeente Ede

AANPAK


Actieonderzoek

UITKOMST


Handboek


CO-CREATIE


Muzus, Stichting Behavioural insights
“Het is best spannend om je vertrouwde plek in het taalhuis te verlaten en op mensen af te stappen. Je moet je schaamte een beetje voorbij. Maar ik denk dat het aan twee kanten werkt. Door vaker ergens te zijn, wordt het makkelijker om met je doelgroep in gesprek te komen en jij wordt een bekend gezicht. “
Taalhuiscoördinator Miriam


UITKOMST


Handboek: 5 praktische stappen om kwetsbare doelgroepen succesvol te bereiken.


Dat organisaties veel vraaggerichter moeten werken, weten we al lang. Want hoe goed jouw aanbod ook is, je doelgroep zoekt vaak iets anders dan dat jij aanbiedt. Hoe sluit je daar beter op aan?


In dit handboek krijg je praktische handvatten om in 5 stappen meer vraaggericht te werken en om je doelgroep te bereiken. En hoe je komt tot een integrale aanpak samen met de gemeente en andere organisaties. 

We dagen je uit om dingen anders te doen dan je gewend bent. Het proces dat je doorloopt is iteratief. Dit betekent dat je bij elke stap kritisch kijkt of het effect heeft wat je doet en de koers aanpast als dat nodig is. Ga experimenteren en dingen uitproberen om steeds dichter bij je doelgroep te komen. De stappen zijn klein en haalbaar. Het is een kwestie van gewoon beginnen en je zal zien: het is ook leuk. 


DOWNLOAD
Share by: