Taalakkoord Woerden

De subsidie is binnen, het project kan starten.


De subsidieaanvraag voor het project ‘Tel mee met Taal’ is goedgekeurd in het najaar van 2019. Acht organisaties doen mee, waaronder de gemeente Woerden, sociale dienst, Kwadraad en de bibliotheek. Het taalhuis was verheugd om te kunnen starten. Ook de deelnemende organisaties hadden er zin in en stelden teams en tijd beschikbaar om van start te gaan. De deelnemende organisaties hadden alle vertrouwen in het kunnen van de bibliotheek om de kar te trekken. Hierdoor voelde de bibliotheek ook een zekere mate van druk. Zij stonden als kartrekker voor de uitdaging om een aanpak te bedenken om bewustwording te creëren op het gebied van laaggeletterdheid en laaggecijferdheid. 


Alle ogen op de bibliotheek gericht. Hoe starten we?


Er borrelden veel vragen op bij de bibliotheek; met welke van de acht deelnemende organisaties gaan we beginnen? Maken medewerkers de beloofde tijd vrij voor dit project? Geloven zij inderdaad dat veel van hun klanten laaggeletterd zijn? Hoe kiezen we ons pad en houden we vast aan ons plan?




Een stappenplan hielp de bibliotheek uit de startblokken


Het meest uitdagend van projecten is het begin. Ik ondersteunde het taalhuis door een startpunt te kiezen en vanaf daar samen met het taalhuis en de betrokken organisaties  een goede route te kiezen. In de eerste gesprekken met organisaties en medewerkers zoek je naar problemen die spelen in het klantcontact. En ontdek je welke daarvan een relatie kunnen hebben met beperkte basisvaardigheden. Door een verbinding te leggen met een concreet vraagstuk en behoefte bij de organisaties, kom je tot een win-win situatie. Zo is een focus op basisvaardigheden niet iets dat er extra bij komt. Maar heeft het een duidelijke toegevoegde waarde.


Verbinden leggen tussen schulden en financiële zelfredzaamheid


Schuldhulpverleners hadden al een vermoeden dat laaggeletterdheid een probleem kon zijn bij hun klanten. Hoe ze dat merkten? Klanten leverden informatie te laat of helemaal niet aan, of het verkeerde. Klanten overzagen het traject niet en hadden geen grip op hun geld en overzicht over hun situatie.

Gaandeweg het project zijn we het accent gaan verleggen naar rekenvaardigheden. Die vaardigheden helpen mensen om te plannen, overzicht te krijgen en grip op geld te ervaren. Zo gaven we een antwoord op relevante vragen.

Share by: