Toegang sociaal domein

Beleidswijziging om inwoners beter te helpen.

Is de ingezette koers de juiste?


De gemeente Alphen aan den Rijn heeft in 2015 de organisatie van het sociaal domein drastisch veranderd om inwoners beter te kunnen helpen. In 2019 was het tijd om nieuwe werkwijze te evalueren.

  • Hoe vinden inwoners nu hun weg naar het sociaal domein?
  • Staan onze deuren wel open?
  • Hoe werken ketenpartners nu samen?
  • Wordt iedereen geholpen of vallen sommige inwoners buiten de boot?
  • Wat als de vernieuwde aanpak minder goed werkte dan gedacht?
  • Waar is doorontwikkeling nodig?
  • Hoe kunnen beleidsmedewerkers hun collega’s meenemen in dit open-einde project, waarin ze gaandeweg de oplossing ontdekken? 


Een framework voor beleidskeuzes geeft houvast bij het prioriteren en formuleren van verbeterkansen. 


Samen met servicedesign bureau Muzus ontwikkelden we een werkwijze waarin medewerkers als razende reporter op onderzoek uitgingen. Medewerkers gingen in gesprek met klanten en leerden wat goed ging en wat beter kon. Met onze structuur brachten we overzicht in alle verhalen en ervaringen van klanten en samenwerkingspartners. Dit gaf houvast bij het prioriteren en formuleren van verbeterkansen.


Het eindresultaat was een framework voor beleidskeuzes en kansen om beter aan te sluiten op behoeften en gedrag van de inwoners. Een aantal oplossingen zijn direct in praktijk gebracht. Het proces zelf verstevigde de samenwerking en bereidheid tot leren tussen alle partners in dit domein. 





Share by: