Blog Layout

Zorg dat je in het coalitieakkoord van jouw gemeente komt!

Petra Doelen • feb. 15, 2022

Nu is het moment om laaggeletterdheid op de politieke agenda te zetten!

De beleidsambtenaren en taalhuiscoördinatoren die ik ken werken keihard om laaggeletterdheid aan te pakken, maar doen dit in stilte. Het zijn niet van die types die zich heel hard om de borst kloppen. Jammer, want het is een thema dat een rol speelt bij veel andere problemen, maar dat is vaak niet duidelijk. Met de verkiezingen voor de deur is dit het uitgelezen moment om ervoor te zorgen dat het op de agenda komt. Want laaggeletterdheid speelt een belangrijke rol bij veel uitdagingen waar de gemeenten nu voor staan. Al zijn zij zich daar vaak niet van bewust. Denk aan:

  • Energietransitie: gemeenten willen mensen aansporen om minder energie te gebruiken. Daar bedenken ze heel mooie acties en campagnes voor maar die blijken laaggeletterden niet te bereiken. Terwijl we weten dat deze groep vaak een heel hoog gebruik heeft. En er zelfs sprake is van energiearmoede.
  • Armoede: gemeenten willen armoede aanpakken. Er blijkt een stevige relatie te zijn tussen laaggecijferdheid en armoede. Mensen die niet zo taalvaardig en gecijferd zijn, vinden het lastig om overzicht te hebben over hun in- en uitgaven en kennen de weg niet om eruit te komen. 
  • Gezondheidszorg: een enorme kostenpost en gemeenten willen hier iets aan doen. We weten dat arme mensen veel kwetsbaarder zijn en vaker dan anderen een slecht voedingspatroon hebben en ongezonde keuzes maken. 


Hoe krijgen we het onderwerp in het coalitieakkoord? 

Ik weet uit ervaring dat dit de tijd is om ervoor te zorgen dat jouw onderwerp in het coalitieakkoord komt. Zorg dat je laaggeletterdheid hoog op de agenda zet en het agendeert op meerdere beleidsterreinen. Hoe je dat doet? Een paar tips:

  • Vraag aan de beleidsmedewerker die onderwijs, de WEB (wet educatie beroepsonderwijs) als taak heeft wie het overdrachtsdossier maakt.
  • Neem contact op met deze persoon en biedt aan om mee te lezen en teksten aan te dragen.
  • Kijk of het niet alleen bij onderwijs is ondergebracht maar ook bij de eerder genoemde uitdagingen waar gemeenten voor staan. 
  • Kijk wat je verder mist.
  • Lever een kant en klare tekst aan waarin het naast onderwijs ieder geval ook staat bij: gezondheid, milieu en armoedebestrijding. 
  • Laat je manager ook een lijntje leggen met haar of zijn contacten bij de gemeenten.


Grijp die kans zodat je straks niet vier jaar vastzit aan een programma/agenda waar je niet eens op staat. Wil je even sparren? Ik denk graag met je mee. Mail me: petra@socialeinnovatiestudio.nl

14 feb., 2024
Hoe ga je van hulpvraag bij het IDO naar leervraag? Ben jij beleidsadviseur met laaggeletterdheid in je portefeuille of taalhuismedewerker? Dan wil ik je iets vragen. Hoe kan je mensen die hulp vragen bij internet, omgaan met computer en smartphone zover krijgen dat ze willen leren hoe ze hier zelf handiger in worden? Hoe weet jij of er behoefte is aan die zinvolle cursussen die jullie bieden zoals Digisterker en Klik & tik? En als iemand de naam ziet van een dergelijke cursus, snappen zij dan waar de cursus over gaat? Welke kansen zijn er om bezoekers van de hulppunten te motiveren om te leren? Om hier zicht op te krijgen, moet je met mensen in gesprek. Een thema waar je het over kunt hebben is wat mensen willen leren. Dan hoor je waar de behoefte ligt, maar ook welke woorden zij zelf gebruiken voor de dingen waar zij tegenaan lopen. Want wij hebben het vaak over gebrek aan digitale vaardigheden, maar dit zijn vast niet de woorden die de doelgroep zelf gebruikt. Die benoemen waarschijnlijk eerder de praktische dingen waar ze tegenaan lopen zoals: dat ze handiger willen worden in het gebruik van Google maps om de weg te vinden, of eindelijk dat online fotoboek willen maken. Een logische plek is het IDO In gesprek gaan dus, om erachter te komen hoe je hen kunt verleiden voor het aanbod. Een logische plek om dit te doen is het IDO, het informatiepunt digitale overheid. De mensen die hier komen om iets te vragen, hebben moeite met de digitale wereld. Hoe makkelijk is het om hen meteen te vragen, bijvoorbeeld aan iemand die komt voor hulp bij het invullen van een formulier: “Hoe zou het voor je zijn als je hier wat handiger in kan worden? Je kan hier allerlei leuke dingen leren in de bibliotheek.” Maar je kunt het ook creatiever aanpakken. Zelf heb ik samen met een aantal anderen met een soort Rad van Fortuin op de straat in Ede gestaan. Het rad is gemaakt door service designbureau Muzus. Op het rad stonden allerlei vragen op het gebied van wat je wil leren zoals: ken je mensen in je omgeving die iets aan het leren zijn? En waar kijk je graag naar op televisie? Dat leverde heel interessante gesprekken op. Zo’n rad heb je waarschijnlijk niet op zolder. Taalhuismedewerkers van bibliotheek Angstel, Vecht en Venen in de gemeente Stichtse Vecht bedachten hier het volgende op: zij schreven de vragen van het Rad op een groot vel genummerd en lieten voorbijgangers met een dobbelsteen gooien. Wees creatief En vraag het gewoon aan iedereen waar je mee in contact komt. Dat kan in de bibliotheek, in het gemeentehuis en op de markt. Maar dat kan ook een monteur zijn die je CV komt nakijken. Er zijn vast nog veel meer plekken die je kunt bedenken. Wees creatief! Wil je net als de bibliotheek Angstel, Vecht en Venen hier ook een masterclass in volgen? Mail mij op petra@socialeinnovatiestudio.nl
03 nov., 2023
et programma ‘Tel mee met taal’ van de overheid heeft een prachtige intentie: het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid. Vanuit het programma worden subsidies verstrekt aan scholen, werkgevers en bibliotheken. Toch blijken instanties nog steeds niet erg succesvol in het bereiken van Nederlandstalige laaggeletterden. Denk mee over hoe het programma er na 2024 uit moet zien.
04 sep., 2023
Het blijkt behoorlijk lastig om mensen van andere organisaties te overtuigen om met jou samen te werken om laaggeletterden te bereiken. Terwijl je zoveel krachtiger bent als je de handen ineen slaat. We hebben allemaal de beste intenties, toch zijn we geneigd vooral te denken vanuit ons eigen aanbod en opdracht. Zo zie ik vaak taalhuiscoördinatoren die zeggen: ik heb deze waardevolle cursus, als laaggeletterden die zouden volgen, vergroot dat hun kansen in de samenleving enorm. Om die doelgroep te bereiken, heb ik andere organisaties en werkgevers nodig. Maar die zitten helemaal niet op mij te wachten. “Waarom kan ik niet meer voor hen doen?” Terwijl even verderop medewerker bij de dierenvoedselbank denkt: ik zie zoveel mensen die in de problemen komen omdat ze niet mee kunnen komen. Waarom kan ik niet meer voor hen doen? En nog een paar deuren verder zit een boekhouder die zich zorgen maakt over een aantal klussende zzp’ers die klant bij hem zijn. Hij ziet hen vaak te weinig factureren aan klanten en steeds brieven meenemen naar afspraken, omdat ze niet begrijpen wat ze ermee moeten. Hoe moet dat straks als zij mee moeten in de trend van het digitaliseren van de hele boekhouding? Ga uit van de winst voor de ander Al deze mensen zijn welwillend. En als zij hun krachten bundelen, zou dat ijzersterk zijn. Maar hoe overtuigt die taalhuiscoördinator die andere twee? In ieder geval niet door alleen maar te benadrukken hoe waardevol de cursussen zijn die zij organiseren bij de bibliotheek. Waarschijnlijk wel als hij of zij hen kan laten zien hoe dit een oplossing kan zijn voor waar zij tegenaan lopen? In gesprek gaan met als uitgangspunt: wat is de winst voor jou? De medewerker van de dierenvoedselbank is enorm geholpen als hij weet hoe hij de mensen goed door kan sturen naar een cursus. En die boekhouder vindt het vast heel prettig als hij zijn klanten een basiscursus boekhouding aan kan bieden. Dus: ontdek ook hoe je de win-win van samenwerking creëert in gesprekken. Meld je aan voor de masterclass samenwerking op vrijdag 29 september 2023 of woensdag 11 oktober 2023 (van 10:00 tot 12:30 uur). Voor de snelle beslissers (voor 15 september) is de prijs 89 euro incl btw. This is a subtitle for your new post
Share by: