Blog Layout

Hoe bereik je de mensen die het het hardste nodig hebben wel met die mooie compensatieregelingen?

mrt. 24, 2022

Nu de energieprijzen de pan uitrijzen en het leven steeds duurder wordt, komen er nog meer mensen binnenkort financieel in de problemen. Vooral mensen die het al lastig hebben, worden extra hard geraakt. Gemeenten treffen allerlei voorzieningen om deze mensen te helpen. Zo is er een eenmalige tegemoetkoming van 800 euro voor huishoudens met een laag inkomen. 


Maar gemeenten gaan daarbij teveel uit van de zelfredzame burger: iemand die met goede voorzieningen, adviezen en aanwijzingen, zijn weg wel vindt in onze samenleving. Maar dat geldt niet voor een grote groep. We weten uit onderzoek dat 50% van de mensen met schulden, laaggeletterd is. En het aantal laaggecijferden, ligt waarschijnlijk nog hoger. En juist deze groep is voor gemeenten en hulpverleners moeilijk te bereiken. 


Hoe zorg je nou dat de 800 euro die wordt gereserveerd om hen te compenseren, ook bij deze groep terecht komt? In de gemeente Woerden vroegen we het aan ons testpanel (inwoners die moeite hebben met rekenen en schulden hadden).

 

Dit werkt niet volgens hen:

  • Alle informatie in een keer delen. Dat is veel te veel tekst. 
  • Het moeilijk maken om de tegemoetkoming aan te vragen. Als mensen veel stappen in moeten vullen, krijgen ze stress. 
  • Het op een plek op de website zetten waar mensen veel voor moeten doorklikken om er te komen.
  • Foto’s van blije mensen plaatsen. Daardoor lijkt het niet alsof het serieus is. 
  • Maar één keer over de regeling communiceren. Herhaling is beter
  • Sommige mensen willen een harde boodschap als een soort wake-up call. Anderen willen het liever zacht verpakt. Varieer dus in de toon en de foto’s.


Wat kun je beter doen volgens de deelnemers:

  • “Organisaties maken het wel breed bekend en openbaar, maar het gebruik maken is moeilijk. Het aanvragen is lastig.” Maak het eenvoudig om aan te vragen. 
  • “Als je nou ergens naar toe kan stappen, om te vragen, dan hoef je ook niet zo ver te lopen” dus maak het mogelijk om op een plek, loket,  vragen te stellen. 
  • “ Zet op de website waar je de regeling kunt aanvragen, niet alleen het formulier. Geef ook informatie over wat je zelf kan doen en linkjes naar bijv het NIBUD.” Ofwel, als inwoners terecht kunnen op een website om de tegemoetkoming aan te vragen, zet er dan ook tips bij. Zo help je ook de mensen die een hoger inkomen hebben maar daar weinig van over houden door bijvoorbeeld hoge huur. 
  • “Waarom staat daar ook geen cursus bij?” zei een van de leden van het testpanel. Zet er meteen informatie bij over voorlichtingsbijeenkomsten of kluscursussen om zelf bijvoorbeeld verwarmingsfolie aan te brengen. 
  • Maak het mogelijk voor mensen om hun telefoonnummer achter te laten en bel hen, dat vinden veel mensen prettig.
  • Deel de informatie ook op andere manieren, zoals op in de buurt Facebookpagina’s die populair zijn bij inwoners in de gemeente, de lokale editie van het AD, of een kort foldertje in de brievenbus. 
  • En vraag organisaties of bedrijven die in contact zijn met de doelgroep om de informatie te delen zoals de kinderopvang en werkgevers. 


Wil je ook jouw beleid door de ogen van jouw klant bekijken? Neem contact met me op.


14 feb., 2024
Hoe ga je van hulpvraag bij het IDO naar leervraag? Ben jij beleidsadviseur met laaggeletterdheid in je portefeuille of taalhuismedewerker? Dan wil ik je iets vragen. Hoe kan je mensen die hulp vragen bij internet, omgaan met computer en smartphone zover krijgen dat ze willen leren hoe ze hier zelf handiger in worden? Hoe weet jij of er behoefte is aan die zinvolle cursussen die jullie bieden zoals Digisterker en Klik & tik? En als iemand de naam ziet van een dergelijke cursus, snappen zij dan waar de cursus over gaat? Welke kansen zijn er om bezoekers van de hulppunten te motiveren om te leren? Om hier zicht op te krijgen, moet je met mensen in gesprek. Een thema waar je het over kunt hebben is wat mensen willen leren. Dan hoor je waar de behoefte ligt, maar ook welke woorden zij zelf gebruiken voor de dingen waar zij tegenaan lopen. Want wij hebben het vaak over gebrek aan digitale vaardigheden, maar dit zijn vast niet de woorden die de doelgroep zelf gebruikt. Die benoemen waarschijnlijk eerder de praktische dingen waar ze tegenaan lopen zoals: dat ze handiger willen worden in het gebruik van Google maps om de weg te vinden, of eindelijk dat online fotoboek willen maken. Een logische plek is het IDO In gesprek gaan dus, om erachter te komen hoe je hen kunt verleiden voor het aanbod. Een logische plek om dit te doen is het IDO, het informatiepunt digitale overheid. De mensen die hier komen om iets te vragen, hebben moeite met de digitale wereld. Hoe makkelijk is het om hen meteen te vragen, bijvoorbeeld aan iemand die komt voor hulp bij het invullen van een formulier: “Hoe zou het voor je zijn als je hier wat handiger in kan worden? Je kan hier allerlei leuke dingen leren in de bibliotheek.” Maar je kunt het ook creatiever aanpakken. Zelf heb ik samen met een aantal anderen met een soort Rad van Fortuin op de straat in Ede gestaan. Het rad is gemaakt door service designbureau Muzus. Op het rad stonden allerlei vragen op het gebied van wat je wil leren zoals: ken je mensen in je omgeving die iets aan het leren zijn? En waar kijk je graag naar op televisie? Dat leverde heel interessante gesprekken op. Zo’n rad heb je waarschijnlijk niet op zolder. Taalhuismedewerkers van bibliotheek Angstel, Vecht en Venen in de gemeente Stichtse Vecht bedachten hier het volgende op: zij schreven de vragen van het Rad op een groot vel genummerd en lieten voorbijgangers met een dobbelsteen gooien. Wees creatief En vraag het gewoon aan iedereen waar je mee in contact komt. Dat kan in de bibliotheek, in het gemeentehuis en op de markt. Maar dat kan ook een monteur zijn die je CV komt nakijken. Er zijn vast nog veel meer plekken die je kunt bedenken. Wees creatief! Wil je net als de bibliotheek Angstel, Vecht en Venen hier ook een masterclass in volgen? Mail mij op petra@socialeinnovatiestudio.nl
03 nov., 2023
et programma ‘Tel mee met taal’ van de overheid heeft een prachtige intentie: het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid. Vanuit het programma worden subsidies verstrekt aan scholen, werkgevers en bibliotheken. Toch blijken instanties nog steeds niet erg succesvol in het bereiken van Nederlandstalige laaggeletterden. Denk mee over hoe het programma er na 2024 uit moet zien.
04 sep., 2023
Het blijkt behoorlijk lastig om mensen van andere organisaties te overtuigen om met jou samen te werken om laaggeletterden te bereiken. Terwijl je zoveel krachtiger bent als je de handen ineen slaat. We hebben allemaal de beste intenties, toch zijn we geneigd vooral te denken vanuit ons eigen aanbod en opdracht. Zo zie ik vaak taalhuiscoördinatoren die zeggen: ik heb deze waardevolle cursus, als laaggeletterden die zouden volgen, vergroot dat hun kansen in de samenleving enorm. Om die doelgroep te bereiken, heb ik andere organisaties en werkgevers nodig. Maar die zitten helemaal niet op mij te wachten. “Waarom kan ik niet meer voor hen doen?” Terwijl even verderop medewerker bij de dierenvoedselbank denkt: ik zie zoveel mensen die in de problemen komen omdat ze niet mee kunnen komen. Waarom kan ik niet meer voor hen doen? En nog een paar deuren verder zit een boekhouder die zich zorgen maakt over een aantal klussende zzp’ers die klant bij hem zijn. Hij ziet hen vaak te weinig factureren aan klanten en steeds brieven meenemen naar afspraken, omdat ze niet begrijpen wat ze ermee moeten. Hoe moet dat straks als zij mee moeten in de trend van het digitaliseren van de hele boekhouding? Ga uit van de winst voor de ander Al deze mensen zijn welwillend. En als zij hun krachten bundelen, zou dat ijzersterk zijn. Maar hoe overtuigt die taalhuiscoördinator die andere twee? In ieder geval niet door alleen maar te benadrukken hoe waardevol de cursussen zijn die zij organiseren bij de bibliotheek. Waarschijnlijk wel als hij of zij hen kan laten zien hoe dit een oplossing kan zijn voor waar zij tegenaan lopen? In gesprek gaan met als uitgangspunt: wat is de winst voor jou? De medewerker van de dierenvoedselbank is enorm geholpen als hij weet hoe hij de mensen goed door kan sturen naar een cursus. En die boekhouder vindt het vast heel prettig als hij zijn klanten een basiscursus boekhouding aan kan bieden. Dus: ontdek ook hoe je de win-win van samenwerking creëert in gesprekken. Meld je aan voor de masterclass samenwerking op vrijdag 29 september 2023 of woensdag 11 oktober 2023 (van 10:00 tot 12:30 uur). Voor de snelle beslissers (voor 15 september) is de prijs 89 euro incl btw. This is a subtitle for your new post
Share by: