Blog Layout

Vergroot je impact en sla drie vliegen in één klap!

mei 18, 2022

Zo pak je laaggecijferdheid integraal aan binnen jouw gemeente!

Als je de thema’s energiearmoede en de energietransitie verbindt aan de aanpak van laaggecijferdheid, bereik je die mensen die het het hardste nodig hebben veel beter.  Want juist die kwetsbare doelgroep, die nu financieel in de knel komt en vaak in de slechtst geïsoleerde woningen woont, is veel vaker laaggeletterd en laaggecijferd dan je denkt. 


Dus: werk jij bij de gemeente en houd jij je bezig met energiearmoede, het regelen van de tegemoetkoming energiekosten of de energietransitie? Zoek dan de samenwerking met je collega op ‘onderwijs en basisvaardigheden’. Ben je taalhuiscoördinator bij een bibliotheek? Zoek dan samen met je beleidsmedewerker onderwijs het contact met de collega’s op het energiedossier. Want dit is de kans om basisvaardigheden integraal aan te pakken. In deze blog leg ik uit hoe ik dat zie. 


Hoe gecijferdheid een rol speelt bij het energiebesparen

Sparen en budgetteren is lastig, net als het leggen van bepaalde verbanden. Je hebt namelijk cijfervaardigheden nodig om informatie over het besparen van energie te kunnen interpreteren en door te vertalen naar je eigen situatie. Bijvoorbeeld om in te schatten in welke mate korter douchen en de thermostaat lager zetten, zorgt voor een lagere energierekening. 


En bundel de krachten

Gemeenten hebben veel op touw gezet om inwoners te bewegen zuiniger met energie om te gaan. Er zijn allerlei mooie compensatieregelingen en mooie acties om energie te besparen zoals vouchers en energiecoaches. Vaak worden deze uitgevoerd door verschillende gemeentelijke afdelingen die niet vanzelfsprekend samenwerken zoals: natuur en milieu, armoede en onderwijs. Als zij hun activiteiten bundelen, kunnen ze ieder op hun beleidsterrein veel meer impact maken.


Communiceer op een andere, minder talige manier

De mondige, hoogopgeleide inwoner bereik je als gemeente vaak wel met flyers, websites en nieuwsberichten. Maar deze meer kwetsbare laaggeletterde/laaggecijferde doelgroep laat zich minder makkelijk bereiken door deze talige communicatie. Voor hen heb je een andere, creatieve aanpak nodig. Uit gesprekken met de doelgroep heb ik een aantal ideeën:

  • Organiseer voorlichtingssessies bij buurthuizen, bibliotheken over de hogere energienota en help mensen daar ter plekke met het aanvragen van de energietoeslag. 
  • Zoek de samenwerking met Doe-het-zelf-zaken die energiebesparende materialen aanbieden en organiseer samen met hen een voorlichtingsavond over hoe je bijv. radiotorfolie aanbrengt. 
  • Communiceer op andere plekken dan je gewend bent. Deel ook filmpjes, verhalen via schuldhulpverlening, CJG, huisartsen en werkgevers. 


Organiseer een energiequiz!
Wil je ook een voorlichtingssessie organiseren? Femke Reijnen heeft een handige quiz gemaakt met vragen over energiebesparingen van bijv. spaarlampen of het buiten ophangen van je was. In deze quiz zitten ook wat rekensommen. Zo kun je zien bij wie er mogelijk sprake is van laaggecijferdheid. Dan kun je hen gerichter helpen. Wil jij deze ontvangen?
Mail naar Petra@socialeinnovatiestudio.nl.

14 feb., 2024
Hoe ga je van hulpvraag bij het IDO naar leervraag? Ben jij beleidsadviseur met laaggeletterdheid in je portefeuille of taalhuismedewerker? Dan wil ik je iets vragen. Hoe kan je mensen die hulp vragen bij internet, omgaan met computer en smartphone zover krijgen dat ze willen leren hoe ze hier zelf handiger in worden? Hoe weet jij of er behoefte is aan die zinvolle cursussen die jullie bieden zoals Digisterker en Klik & tik? En als iemand de naam ziet van een dergelijke cursus, snappen zij dan waar de cursus over gaat? Welke kansen zijn er om bezoekers van de hulppunten te motiveren om te leren? Om hier zicht op te krijgen, moet je met mensen in gesprek. Een thema waar je het over kunt hebben is wat mensen willen leren. Dan hoor je waar de behoefte ligt, maar ook welke woorden zij zelf gebruiken voor de dingen waar zij tegenaan lopen. Want wij hebben het vaak over gebrek aan digitale vaardigheden, maar dit zijn vast niet de woorden die de doelgroep zelf gebruikt. Die benoemen waarschijnlijk eerder de praktische dingen waar ze tegenaan lopen zoals: dat ze handiger willen worden in het gebruik van Google maps om de weg te vinden, of eindelijk dat online fotoboek willen maken. Een logische plek is het IDO In gesprek gaan dus, om erachter te komen hoe je hen kunt verleiden voor het aanbod. Een logische plek om dit te doen is het IDO, het informatiepunt digitale overheid. De mensen die hier komen om iets te vragen, hebben moeite met de digitale wereld. Hoe makkelijk is het om hen meteen te vragen, bijvoorbeeld aan iemand die komt voor hulp bij het invullen van een formulier: “Hoe zou het voor je zijn als je hier wat handiger in kan worden? Je kan hier allerlei leuke dingen leren in de bibliotheek.” Maar je kunt het ook creatiever aanpakken. Zelf heb ik samen met een aantal anderen met een soort Rad van Fortuin op de straat in Ede gestaan. Het rad is gemaakt door service designbureau Muzus. Op het rad stonden allerlei vragen op het gebied van wat je wil leren zoals: ken je mensen in je omgeving die iets aan het leren zijn? En waar kijk je graag naar op televisie? Dat leverde heel interessante gesprekken op. Zo’n rad heb je waarschijnlijk niet op zolder. Taalhuismedewerkers van bibliotheek Angstel, Vecht en Venen in de gemeente Stichtse Vecht bedachten hier het volgende op: zij schreven de vragen van het Rad op een groot vel genummerd en lieten voorbijgangers met een dobbelsteen gooien. Wees creatief En vraag het gewoon aan iedereen waar je mee in contact komt. Dat kan in de bibliotheek, in het gemeentehuis en op de markt. Maar dat kan ook een monteur zijn die je CV komt nakijken. Er zijn vast nog veel meer plekken die je kunt bedenken. Wees creatief! Wil je net als de bibliotheek Angstel, Vecht en Venen hier ook een masterclass in volgen? Mail mij op petra@socialeinnovatiestudio.nl
03 nov., 2023
et programma ‘Tel mee met taal’ van de overheid heeft een prachtige intentie: het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid. Vanuit het programma worden subsidies verstrekt aan scholen, werkgevers en bibliotheken. Toch blijken instanties nog steeds niet erg succesvol in het bereiken van Nederlandstalige laaggeletterden. Denk mee over hoe het programma er na 2024 uit moet zien.
04 sep., 2023
Het blijkt behoorlijk lastig om mensen van andere organisaties te overtuigen om met jou samen te werken om laaggeletterden te bereiken. Terwijl je zoveel krachtiger bent als je de handen ineen slaat. We hebben allemaal de beste intenties, toch zijn we geneigd vooral te denken vanuit ons eigen aanbod en opdracht. Zo zie ik vaak taalhuiscoördinatoren die zeggen: ik heb deze waardevolle cursus, als laaggeletterden die zouden volgen, vergroot dat hun kansen in de samenleving enorm. Om die doelgroep te bereiken, heb ik andere organisaties en werkgevers nodig. Maar die zitten helemaal niet op mij te wachten. “Waarom kan ik niet meer voor hen doen?” Terwijl even verderop medewerker bij de dierenvoedselbank denkt: ik zie zoveel mensen die in de problemen komen omdat ze niet mee kunnen komen. Waarom kan ik niet meer voor hen doen? En nog een paar deuren verder zit een boekhouder die zich zorgen maakt over een aantal klussende zzp’ers die klant bij hem zijn. Hij ziet hen vaak te weinig factureren aan klanten en steeds brieven meenemen naar afspraken, omdat ze niet begrijpen wat ze ermee moeten. Hoe moet dat straks als zij mee moeten in de trend van het digitaliseren van de hele boekhouding? Ga uit van de winst voor de ander Al deze mensen zijn welwillend. En als zij hun krachten bundelen, zou dat ijzersterk zijn. Maar hoe overtuigt die taalhuiscoördinator die andere twee? In ieder geval niet door alleen maar te benadrukken hoe waardevol de cursussen zijn die zij organiseren bij de bibliotheek. Waarschijnlijk wel als hij of zij hen kan laten zien hoe dit een oplossing kan zijn voor waar zij tegenaan lopen? In gesprek gaan met als uitgangspunt: wat is de winst voor jou? De medewerker van de dierenvoedselbank is enorm geholpen als hij weet hoe hij de mensen goed door kan sturen naar een cursus. En die boekhouder vindt het vast heel prettig als hij zijn klanten een basiscursus boekhouding aan kan bieden. Dus: ontdek ook hoe je de win-win van samenwerking creëert in gesprekken. Meld je aan voor de masterclass samenwerking op vrijdag 29 september 2023 of woensdag 11 oktober 2023 (van 10:00 tot 12:30 uur). Voor de snelle beslissers (voor 15 september) is de prijs 89 euro incl btw. This is a subtitle for your new post
Share by: