Blog Layout

Waarom maken we niet veel meer gebruik van de kracht van de groep?

jun. 27, 2022

Niet alleen voor mensen die hulp vragen, maar ook voor professionals

Leren gaat beter en sneller In groepsverband. Logisch, want gedragsonderzoek wijst uit dat mensen zich laten beïnvloeden door de sociale norm, dus de omgeving. We zijn van nature geneigd om te kijken: wat doet mijn buurman of buurvrouw? En door te zien hoe anderen dingen aanpakken, komen we tot oplossingen waar we zelf niet aan zouden hebben gedacht. En het is ook nog eens prettig om te ervaren dat je niet de enige bent met een bepaald probleem. Waarom maken we hier niet veel meer gebruik van bij de aanpak van mensen die door laaggeletterd – gecijferdheid in de problemen zijn gekomen?


Wat individueel heel lastig was, lukt samen ineens wel. Ik zie dat in verschillende groepen die ik begeleid bij de leergang ‘Tinderen met taal’.  Bijvoorbeeld bij de taalhuiscoördinatoren en beleidsambtenaren in de arbeidsmarktregio Eindhoven. Samen durven ze af te stappen op dat team waar de samenwerking zo moeizaam mee verloopt en eindelijk dat gesprek aan te gaan met die cruciale organisatie. Ze ontdekken dat ze tegen dezelfde dingen aanlopen en komen samen tot nieuwe oplossingen.


Mensen zelf de regie laten pakken 

Min of meer hetzelfde zie ik gebeuren bij de deelnemers aan de training ‘Omgaan met geld’. Een groep die door beperkte rekenvaardigheden in de schulden is geraakt. Ik zie mensen voor het eerst praten over hun schulden en de schaamte die ze voelen. Ik zie hoe de ene deelnemer leert van de oplossing die een ander heeft bedacht. Bijvoorbeeld van die vrouw die er een sport van heeft gemaakt om iedere week ondanks haar krappe budget, toch een paar euro over te houden. Zo leren mensen zelf de regie pakken voor hun situatie. 


Waarom maken we daar niet veel meer gebruik van? 

Als we weten dat het zo werkt, waarom maken we dan niet veel meer gebruik van dat mechanisme? Nu wordt iemand die aanklopt bij de gemeente met schulden doorverwezen naar een individuele budgetbeheerder of schuldhulpverlener. Kundige professionele mensen die fantastisch werk doen, maar het feit dat je naar een professional moet, kan ook het gevoel dat je zelf niet de regie hebt over je leven groter maken. Daarbij zijn er vaak wachtlijsten waardoor je niet meteen aan de slag kunt.


Vanuit de gedragsbeïnvloeding weten we dat als je iets onderdeel maakt van de standaard, mensen automatisch volgen. Neem een groepsles op als verplicht onderdeel bij de aanpak van schulden. Zo snijdt het mes aan heel veel kanten: mensen krijgen individuele hulp op maat bij de aanpak van hun schulden, profiteren van de groep, versterken hun sociale netwerk
en ze kunnen snel aan de slag, al tijdens het wachten op de professionele hulp. 


En last but not least: schuldhulpverleners in Woerden ontdekten dat het hen ook nog eens tijd scheelt omdat hun klanten meer zelf oppakken.

14 feb., 2024
Hoe ga je van hulpvraag bij het IDO naar leervraag? Ben jij beleidsadviseur met laaggeletterdheid in je portefeuille of taalhuismedewerker? Dan wil ik je iets vragen. Hoe kan je mensen die hulp vragen bij internet, omgaan met computer en smartphone zover krijgen dat ze willen leren hoe ze hier zelf handiger in worden? Hoe weet jij of er behoefte is aan die zinvolle cursussen die jullie bieden zoals Digisterker en Klik & tik? En als iemand de naam ziet van een dergelijke cursus, snappen zij dan waar de cursus over gaat? Welke kansen zijn er om bezoekers van de hulppunten te motiveren om te leren? Om hier zicht op te krijgen, moet je met mensen in gesprek. Een thema waar je het over kunt hebben is wat mensen willen leren. Dan hoor je waar de behoefte ligt, maar ook welke woorden zij zelf gebruiken voor de dingen waar zij tegenaan lopen. Want wij hebben het vaak over gebrek aan digitale vaardigheden, maar dit zijn vast niet de woorden die de doelgroep zelf gebruikt. Die benoemen waarschijnlijk eerder de praktische dingen waar ze tegenaan lopen zoals: dat ze handiger willen worden in het gebruik van Google maps om de weg te vinden, of eindelijk dat online fotoboek willen maken. Een logische plek is het IDO In gesprek gaan dus, om erachter te komen hoe je hen kunt verleiden voor het aanbod. Een logische plek om dit te doen is het IDO, het informatiepunt digitale overheid. De mensen die hier komen om iets te vragen, hebben moeite met de digitale wereld. Hoe makkelijk is het om hen meteen te vragen, bijvoorbeeld aan iemand die komt voor hulp bij het invullen van een formulier: “Hoe zou het voor je zijn als je hier wat handiger in kan worden? Je kan hier allerlei leuke dingen leren in de bibliotheek.” Maar je kunt het ook creatiever aanpakken. Zelf heb ik samen met een aantal anderen met een soort Rad van Fortuin op de straat in Ede gestaan. Het rad is gemaakt door service designbureau Muzus. Op het rad stonden allerlei vragen op het gebied van wat je wil leren zoals: ken je mensen in je omgeving die iets aan het leren zijn? En waar kijk je graag naar op televisie? Dat leverde heel interessante gesprekken op. Zo’n rad heb je waarschijnlijk niet op zolder. Taalhuismedewerkers van bibliotheek Angstel, Vecht en Venen in de gemeente Stichtse Vecht bedachten hier het volgende op: zij schreven de vragen van het Rad op een groot vel genummerd en lieten voorbijgangers met een dobbelsteen gooien. Wees creatief En vraag het gewoon aan iedereen waar je mee in contact komt. Dat kan in de bibliotheek, in het gemeentehuis en op de markt. Maar dat kan ook een monteur zijn die je CV komt nakijken. Er zijn vast nog veel meer plekken die je kunt bedenken. Wees creatief! Wil je net als de bibliotheek Angstel, Vecht en Venen hier ook een masterclass in volgen? Mail mij op petra@socialeinnovatiestudio.nl
03 nov., 2023
et programma ‘Tel mee met taal’ van de overheid heeft een prachtige intentie: het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid. Vanuit het programma worden subsidies verstrekt aan scholen, werkgevers en bibliotheken. Toch blijken instanties nog steeds niet erg succesvol in het bereiken van Nederlandstalige laaggeletterden. Denk mee over hoe het programma er na 2024 uit moet zien.
04 sep., 2023
Het blijkt behoorlijk lastig om mensen van andere organisaties te overtuigen om met jou samen te werken om laaggeletterden te bereiken. Terwijl je zoveel krachtiger bent als je de handen ineen slaat. We hebben allemaal de beste intenties, toch zijn we geneigd vooral te denken vanuit ons eigen aanbod en opdracht. Zo zie ik vaak taalhuiscoördinatoren die zeggen: ik heb deze waardevolle cursus, als laaggeletterden die zouden volgen, vergroot dat hun kansen in de samenleving enorm. Om die doelgroep te bereiken, heb ik andere organisaties en werkgevers nodig. Maar die zitten helemaal niet op mij te wachten. “Waarom kan ik niet meer voor hen doen?” Terwijl even verderop medewerker bij de dierenvoedselbank denkt: ik zie zoveel mensen die in de problemen komen omdat ze niet mee kunnen komen. Waarom kan ik niet meer voor hen doen? En nog een paar deuren verder zit een boekhouder die zich zorgen maakt over een aantal klussende zzp’ers die klant bij hem zijn. Hij ziet hen vaak te weinig factureren aan klanten en steeds brieven meenemen naar afspraken, omdat ze niet begrijpen wat ze ermee moeten. Hoe moet dat straks als zij mee moeten in de trend van het digitaliseren van de hele boekhouding? Ga uit van de winst voor de ander Al deze mensen zijn welwillend. En als zij hun krachten bundelen, zou dat ijzersterk zijn. Maar hoe overtuigt die taalhuiscoördinator die andere twee? In ieder geval niet door alleen maar te benadrukken hoe waardevol de cursussen zijn die zij organiseren bij de bibliotheek. Waarschijnlijk wel als hij of zij hen kan laten zien hoe dit een oplossing kan zijn voor waar zij tegenaan lopen? In gesprek gaan met als uitgangspunt: wat is de winst voor jou? De medewerker van de dierenvoedselbank is enorm geholpen als hij weet hoe hij de mensen goed door kan sturen naar een cursus. En die boekhouder vindt het vast heel prettig als hij zijn klanten een basiscursus boekhouding aan kan bieden. Dus: ontdek ook hoe je de win-win van samenwerking creëert in gesprekken. Meld je aan voor de masterclass samenwerking op vrijdag 29 september 2023 of woensdag 11 oktober 2023 (van 10:00 tot 12:30 uur). Voor de snelle beslissers (voor 15 september) is de prijs 89 euro incl btw. This is a subtitle for your new post
Share by: