Blog Layout

Waarom ik ontzettend uitkijk naar hoe 2023 zich gaat ontrollen

jan. 31, 2023

Dit jaar was ik met de feestdagen in Twente. Daar eten mensen kniepertjes op oudjaar, een dunne, platte wafelkoek. De dag erna eten ze dezelfde koek, maar dan in opgerolde vorm. De gedachte erachter: op oudjaar weet je wat het jaar heeft gebracht en op nieuwjaarsdag moet het jaar zich nog ontrollen. Een mooie traditie. Wat 2023 precies voor mij in petto heeft weet ik niet, maar ik heb wel plannen waar ik ontzettend naar uit kijk. 


Zo zijn er twee onderzoeken waar ik aan meewerk:

  • Hoe kunnen we met gedragsbeïnvloeding laaggeletterden en -gecijferden beter bereiken en ze motiveren om naar een cursus te gaan. Een onderzoek samen met gedragseconoom Eva van den Broek en de ontwerpers van service design bureau Muzus. We voeren dit onderzoek uit in opdracht van de arbeidsmarktregio Food Valley en werken daarbij samen met gemeenten en taalhuizen in de gemeenten Ede, Barneveld en Scherpenzeel. 


  • Onderzoek ‘verankeren basisvaardigheden in het stress-sensitieve werken’ voor het expertisepunt Basisvaardigheden. Stress-sensitief werken is een methode die  sociaal werkers uitnodigt om meer oog te hebben voor de onderliggende oorzaken van improductief gedrag. Dit onderzoek helpt hen om ook te letten op de kwaliteit van vaardigheden van mensen. In dit onderzoek trek ik op met Nadja Jungmann, lector Schulden en incasso en Annemieke van der Pol, projectleider, trainer en stafadviseur binnen stichting MEE Vivenz en expert op het gebied van stress-sensitief werken.


Vooral de combinatie van beide onderzoeken kan goed uitpakken


Het mes snijdt aan twee kanten. Vooral de combinatie van beiden onderzoeken kan goed uitpakken. Het werven van kwetsbare inwoners waarbij sprake is van bijvoorbeeld armoede, schulden en eenzaamheid is lastig omdat de reguliere aanpak bij hen niet afdoende werkt. Werving is echt een vak op zich. Als sociaal werkers aandacht voor de kwaliteit van de basisvaardigheden als vast onderdeel opnemen in hun stress sensitieve aanpak, krijgt het aandacht zonder dat zij weer een nieuw programma of project moeten integreren in hun toch al veeleisende werk. En als we weten dat een inwoner onvoldoende basisvaardigheden heeft op het gebied van taal en rekenen, profiteert hij of zij veel meer van de aanpak als we weten dat we daar aandacht voor moeten hebben. 



Kortom, allemaal dingen waarvan ik verwacht dat het ons gaat helpen om die lastig te bereiken doelgroep, beter te helpen. Ik weet natuurlijk niet precies wat er verder in mijn kniepertje zit in voor 2023 maar ik weet wel dat ik er heel veel zin in heb! Wat zit er in die van jou?



14 feb., 2024
Hoe ga je van hulpvraag bij het IDO naar leervraag? Ben jij beleidsadviseur met laaggeletterdheid in je portefeuille of taalhuismedewerker? Dan wil ik je iets vragen. Hoe kan je mensen die hulp vragen bij internet, omgaan met computer en smartphone zover krijgen dat ze willen leren hoe ze hier zelf handiger in worden? Hoe weet jij of er behoefte is aan die zinvolle cursussen die jullie bieden zoals Digisterker en Klik & tik? En als iemand de naam ziet van een dergelijke cursus, snappen zij dan waar de cursus over gaat? Welke kansen zijn er om bezoekers van de hulppunten te motiveren om te leren? Om hier zicht op te krijgen, moet je met mensen in gesprek. Een thema waar je het over kunt hebben is wat mensen willen leren. Dan hoor je waar de behoefte ligt, maar ook welke woorden zij zelf gebruiken voor de dingen waar zij tegenaan lopen. Want wij hebben het vaak over gebrek aan digitale vaardigheden, maar dit zijn vast niet de woorden die de doelgroep zelf gebruikt. Die benoemen waarschijnlijk eerder de praktische dingen waar ze tegenaan lopen zoals: dat ze handiger willen worden in het gebruik van Google maps om de weg te vinden, of eindelijk dat online fotoboek willen maken. Een logische plek is het IDO In gesprek gaan dus, om erachter te komen hoe je hen kunt verleiden voor het aanbod. Een logische plek om dit te doen is het IDO, het informatiepunt digitale overheid. De mensen die hier komen om iets te vragen, hebben moeite met de digitale wereld. Hoe makkelijk is het om hen meteen te vragen, bijvoorbeeld aan iemand die komt voor hulp bij het invullen van een formulier: “Hoe zou het voor je zijn als je hier wat handiger in kan worden? Je kan hier allerlei leuke dingen leren in de bibliotheek.” Maar je kunt het ook creatiever aanpakken. Zelf heb ik samen met een aantal anderen met een soort Rad van Fortuin op de straat in Ede gestaan. Het rad is gemaakt door service designbureau Muzus. Op het rad stonden allerlei vragen op het gebied van wat je wil leren zoals: ken je mensen in je omgeving die iets aan het leren zijn? En waar kijk je graag naar op televisie? Dat leverde heel interessante gesprekken op. Zo’n rad heb je waarschijnlijk niet op zolder. Taalhuismedewerkers van bibliotheek Angstel, Vecht en Venen in de gemeente Stichtse Vecht bedachten hier het volgende op: zij schreven de vragen van het Rad op een groot vel genummerd en lieten voorbijgangers met een dobbelsteen gooien. Wees creatief En vraag het gewoon aan iedereen waar je mee in contact komt. Dat kan in de bibliotheek, in het gemeentehuis en op de markt. Maar dat kan ook een monteur zijn die je CV komt nakijken. Er zijn vast nog veel meer plekken die je kunt bedenken. Wees creatief! Wil je net als de bibliotheek Angstel, Vecht en Venen hier ook een masterclass in volgen? Mail mij op petra@socialeinnovatiestudio.nl
03 nov., 2023
et programma ‘Tel mee met taal’ van de overheid heeft een prachtige intentie: het voorkomen en verminderen van laaggeletterdheid. Vanuit het programma worden subsidies verstrekt aan scholen, werkgevers en bibliotheken. Toch blijken instanties nog steeds niet erg succesvol in het bereiken van Nederlandstalige laaggeletterden. Denk mee over hoe het programma er na 2024 uit moet zien.
04 sep., 2023
Het blijkt behoorlijk lastig om mensen van andere organisaties te overtuigen om met jou samen te werken om laaggeletterden te bereiken. Terwijl je zoveel krachtiger bent als je de handen ineen slaat. We hebben allemaal de beste intenties, toch zijn we geneigd vooral te denken vanuit ons eigen aanbod en opdracht. Zo zie ik vaak taalhuiscoördinatoren die zeggen: ik heb deze waardevolle cursus, als laaggeletterden die zouden volgen, vergroot dat hun kansen in de samenleving enorm. Om die doelgroep te bereiken, heb ik andere organisaties en werkgevers nodig. Maar die zitten helemaal niet op mij te wachten. “Waarom kan ik niet meer voor hen doen?” Terwijl even verderop medewerker bij de dierenvoedselbank denkt: ik zie zoveel mensen die in de problemen komen omdat ze niet mee kunnen komen. Waarom kan ik niet meer voor hen doen? En nog een paar deuren verder zit een boekhouder die zich zorgen maakt over een aantal klussende zzp’ers die klant bij hem zijn. Hij ziet hen vaak te weinig factureren aan klanten en steeds brieven meenemen naar afspraken, omdat ze niet begrijpen wat ze ermee moeten. Hoe moet dat straks als zij mee moeten in de trend van het digitaliseren van de hele boekhouding? Ga uit van de winst voor de ander Al deze mensen zijn welwillend. En als zij hun krachten bundelen, zou dat ijzersterk zijn. Maar hoe overtuigt die taalhuiscoördinator die andere twee? In ieder geval niet door alleen maar te benadrukken hoe waardevol de cursussen zijn die zij organiseren bij de bibliotheek. Waarschijnlijk wel als hij of zij hen kan laten zien hoe dit een oplossing kan zijn voor waar zij tegenaan lopen? In gesprek gaan met als uitgangspunt: wat is de winst voor jou? De medewerker van de dierenvoedselbank is enorm geholpen als hij weet hoe hij de mensen goed door kan sturen naar een cursus. En die boekhouder vindt het vast heel prettig als hij zijn klanten een basiscursus boekhouding aan kan bieden. Dus: ontdek ook hoe je de win-win van samenwerking creëert in gesprekken. Meld je aan voor de masterclass samenwerking op vrijdag 29 september 2023 of woensdag 11 oktober 2023 (van 10:00 tot 12:30 uur). Voor de snelle beslissers (voor 15 september) is de prijs 89 euro incl btw. This is a subtitle for your new post
Share by: